Nauczanie przedmiotu geografii w języku angielskim

„Nauczanie przedmiotu  geografii w języku angielskim”.

 Rodzaj innowacji: metodyczno – organizacyjna

 Autorka innowacji: Jolanta Kochańczyk

 wykształcenie: wyższe magisterskie z przygotowaniem pedagogicznym

zajmowane stanowisko: nauczyciel języka angielskiego, geografii i przyrody

 stopień awansu zawodowego:  nauczyciel dyplomowany

 

Cele:

  • uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się języka angielskiego, geografii
  • rozwijanie wszystkich kompetencji językowych,
  • utrwalenie wiadomości z geografii
  • poszerzanie i utrwalanie wiedzy interdyscyplinarnej poprzez połączenie języka angielskiego oraz geografii
  • motywowanie do nauki języka angielskiego oraz przedmiotów  przyrodniczych poprzez aktywizujące metody pracy,
  • przygotowanie do użycia poznanego materiału leksykalnego i gramatycznego w realnych sytuacjach,
  • pobudzanie wyobraźni i kreatywności,
  • rozwijanie u uczniów poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości, • zdobycie umiejętności planowania, decydowania i odpowiedzialnego wykonywania zadań,
  • kształtowanie umiejętności pracy w zespole (zgodne współżycie i współdziałanie w grupie, punktualność, dyscyplina, obowiązkowość),
  • rozwijanie umiejętności samodzielnego poszukiwania potrzebnych informacji, • rozwijanie umiejętności przetwarzania i tłumaczenia informacji z języka polskiego na język angielski,
  • sprawne posługiwanie się słownikami języka angielskiego,
  • rozwijanie umiejętności samodzielnego uczenia się, czyli wyszukiwania i korzystania z rozmaitych źródeł informacji (np. encyklopedii, mediów, Internetu, atlasów i map elektronicznych),
  • posługiwanie się językiem angielskim w podróżach, których celem jest poznanie świata,
  • rozwijanie umiejętności komunikacji międzynarodowej, w celu poszerzania wiedzy i nabywania nowych doświadczeń

 

Organizacja nauczania:

 Innowacja realizowana będzie w ciągu w roku szkolnego 2024/2025 podczas niektórych  zajęć geografii w klasach ósmych- 8ab. którzy chcą poszerzyć znajomość języka angielskiego oraz   geografii.

 Od uczniów biorących udział w innowacji wymaga się podstawowego przygotowania językowego. Pewne różnice w poziomie językowym uczestników nie będą stanowiły przeszkody w realizacji założonych celów. Wstęp: XXI wiek stawia przed młodymi ludźmi wiele wymagań. Jednym z nich jest konieczność płynnego posługiwania się językiem obcym, którego znajomość niejednokrotnie warunkuje osiągnięcie sukcesu edukacyjnego czy zawodowego oraz wybór właściwej drogi życiowej. Język angielski jest podstawowym środkiem porozumiewania się na całym świecie, dlatego bardzo ważne jest zachęcanie uczniów do posługiwania się nim w realnych sytuacjach .

Opis innowacji: Wprowadzona innowacja pedagogiczna zakłada integrowanie treści zawartych w podstawie programowej z języka angielskiego i geografii. Niezbędne będzie opracowanie warsztatu metodycznego pojęć, słownictwa, wyrażeń, prezentacji, słowiczków  pozwalającego na płynne i efektywne wprowadzenie języka angielskiego jako narzędzia do przekazywania treści z przedmiotów ścisłych i przyrodniczych. Uczestnicy innowacji nauczą się słownictwa geograficznego w języku angielskim oraz utrwalą  terminy  podstawowe geograficzne.

 Na wybranych  lekcjach geografii pojawią się ćwiczenia aktywizujące, które pomogą osiągnąć założone cele. Będą to: plakaty, kolorowe karty pracy, scenki, burza mózgów, piosenki, prace projektów, filmy, ćwiczenia interaktywne, gry i zabawy językowe, metoda ekspercka, śnieżna kula, wzajemne odpytywanie, karty obrazkowe, skojarzenia, metoda stacji, nauka słów w kontekście.

 Aktywizacja uczniów na zajęciach poprzez wykorzystanie powyższych metod jest kluczem do sukcesu w nauce. Na zajęciach będzie przeważać forma pracy grupowej i pracy w parach. Treści, zakres zagadnień oraz poziom języka zostaną dostosowane do indywidualnych możliwości i potrzeb uczestników. Punktem kulminacyjnym zajęć będzie prezentacja efektów pracy uczniów podczas zajęć otwartych szkoły  lub innego wydarzenia promującego szkołę.

Ewaluacja lekcji pozwoli zebrać informację zwrotną o postępach uczniów, co jest konieczne przy planowaniu kolejnych działań. Istotnym efektem pracy na lekcji będzie coraz większe zainteresowanie i zaangażowanie uczestników podczas kolejnych spotkań na geografii z użyciem języka. Układ treści zajęć nie ma charakteru stałego, może on ulec zmianie, czym stwarza możliwość wypełnienia go pomysłami uczniów.  Zajęcia stwarzają przede wszystkim możliwość rozwijania sprawności językowych i utrwalania wiadomości z geografii. Praca na zajęciach nastawiona jest na pobudzanie, aktywizowanie i rozwijanie aktywności poznawczej uczniów, rozwijanie postawy twórczej oraz podejmowanie działań kreatywnych. Sięgnięcie w trakcie lekcji po atrakcyjne materiały, rekwizyty, uwolnienie siebie i uczniów od rutyny sprawiają, że nawet najtrudniejszy temat może stać się źródłem dobrej zabawy i satysfakcji, a praca przyniesie zadowalające efekty w postaci wzrastających umiejętności i wiedzy uczniów.

Ewaluacja: Ewaluacja innowacji zostanie przeprowadzona poprzez

  • obserwacje postępów dzieci
  • ankieta
  • sprawozdanie
  • prezentacja na dniu otwartym szkoły

Wyniki przeprowadzonej ewaluacji umożliwią uzyskanie wiedzy na temat przydatności tego typu zajęć oraz pozwolą dowiedzieć się jakie postępy nastąpiły u uczestników zajęć. Wyniki te będą wykorzystane do kontroli realizacji założonych celów innowacji. Spodziewane efekty:

  • zwiększenie kompetencji językowych w zakresie posługiwania się językiem angielskim na zajęciach z geografii
  • umiejętność łączenia wiadomości i umiejętności z języka angielskiego z przedmiotami przyrodniczymi
  • wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły,
  • rozwijanie zdolności i zainteresowań uczniów,
  • wzbogacenie tradycyjnych środków i metod dydaktycznych,
  • nabycie umiejętności pracy w grupie i świadomości współodpowiedzialności

 Połączenie nauki języka angielskiego, przedmiotów  przyrodniczych jest fantastycznym pomysłem na urozmaicenie zajęć w naszej szkole. Jestem przekonana, iż wprowadzenie innowacji poszerzy ofertę edukacyjną szkoły. Zajęcia te nie tylko pomogą opanować sztukę uczenia się języków obcych, przedmiotów  przyrodniczych .

Opierając się na wyżej wymienionych założeniach innowacji, jestem przekonana, że połączenie języka angielskiego i geografii, stanie się wspaniałą przygodą oraz pozwoli na rozwijanie talentów uczniów.

 

Powiązane zdjęcia:

Skip to content