piątek, 31 października, 2025

Słówko Tygodnia

I.  
Tytuł
innowacji:

Słówko tygodnia

 

II.  
Nazwa
placówki:

Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 1
im Hugona Kołłątaja w Kazimierzy Wielkiej

 

III.  
Autor:

Irmina Żarska

 

IV.  
Osoba
wprowadzająca:

Katarzyna Borycka, Katarzyna Erbel,
Małgorzata Kołton,

            Małgorzata Nocoń, Anna Paciuch

 

V.  
Rodzaj
innowacji:

programowo-metodyczna

 

VI.  
Zakres
innowacji:

1.    Adresaci innowacji: uczniowie klas
IV-VIII Samorządowej Szkoły Podstawowej nr 1 im. Hugona Kołłątaja w Kazimierzy
Wielkiej

2.    Zajęcia edukacyjne, które obejmuje
innowacja: obowiązkowe lekcje języka polskiego.

3.    Czas realizacji innowacji:

l data wprowadzenia: 1.09.2025.

l data zakończenia: 26.06.2026.

 

VII.  
Motywacja
wprowadzenia innowacji:

Innowacja
Słówko tygodnia jest odpowiedzią na
coraz częściej pojawiające się trudności związane z rozumieniem wypowiedzi
czytanych i pisanych oraz brak różnorodności semantycznej komunikatów uczniów.

 

VIII.  
Założenia
innowacji:

Cele główne:

l  wzbogacanie słownictwa uczniów,

l  zachęcanie i motywowanie uczniów do
uczenia się zagadnień z zakresu języka polskiego.

Cele
szczegółowe:

l  uatrakcyjnienie lekcji języka
polskiego,

l  pogłębianie zainteresowania
przedmiotem,

l  zwiększanie sprawności w zakresie
słuchania i czytania ze zrozumieniem,

l  rozwijanie aktywności uczniów w
zakresie wykorzystywania trudnych słów,

l  wykorzystywanie przez uczniów nowych
słów w mowie i piśmie.

 

IX.  
Harmonogram
realizacji innowacji:

L.P.

Zakres działania

Termin

1.

Zapoznanie uczniów z tematem i zakresem innowacji.

2.09.2025

2.

Cotygodniowe wprowadzanie „słówka tygodnia”                   i aktywności z nim związanych (używanie w mowie, piśmie, sprawdzenie znajomości znaczenia):

·         obligatoryjny,

·         tudzież,

·         obiektywny,

·         bynajmniej,

·         infantylny,

·         ambiwalentny,

·         emanować,

·         pretensjonalny,

·         konwersacja,

·         abstrahować,

·         pejoratywny,

·         konkluzja,

·         alternatywny,

·         trylogia,

·         asertywność,

·         awersja,

·         enigmatyczny,

·         melancholia,

·         rwetes,

·         konfabulacja,

·         predylekcja,

·         meloman,

·         nostalgia,

·         spolegliwy,

·         elokwentny,

·         indyferentny,

·         trywialny,

·         interlokutor,

·         labilny,

·         bagatelizować,

·         dylemat,

·         indagować,

·         marazm.

wrzesień 2025

 

 

 

 

 

 

– czerwiec 2026

3.

Ewaluacja projektu (ankieta, quiz, sprawozdanie).

czerwiec 2026

X.   Spodziewane korzyści z wprowadzenia innowacji:

1.      Oczekiwane efekty dla ucznia:

l wzbogacenie słownictwa,

l zwiększona motywacja do uczenia się zagadnień z zakresu języka polskiego,

l atrakcyjniejsze lekcje języka polskiego,

l zwiększenie sprawności w zakresie czytania i słuchania ze zrozumieniem,

l rozwinięcie aktywności uczniów w zakresie używania trudnych słów.

2.      Oczekiwane efekty dla szkoły:

l podnoszenie jakości pracy szkoły,

l wzbogacanie oferty edukacyjnej szkoły,

l promocja szkoły w środowisku lokalnym i ogólnopolskim,

l zwiększenie atrakcyjności prowadzonych lekcji.

 

XI.   Ewaluacja innowacji:

Ewaluacja innowacji „Słówko tygodnia” zostanie przeprowadzona pod koniec roku szkolnego i będzie miała charakter podsumowujący. Jej głównym celem będzie sprawdzenie, w jakim stopniu uczniowie opanowali znaczenie oraz potrafią praktycznie posługiwać się słownictwem wprowadzonym w ramach innowacji.

Podstawowym narzędziem ewaluacyjnym będzie quiz językowy, składający się              z kilku części:

l rozpoznawanie definicji – pytania wielokrotnego wyboru sprawdzające, czy uczniowie potrafią dopasować słowo do jego znaczenia,

l użycie w kontekście – zadania polegające na uzupełnianiu zdań właściwym słowem,

l tworzenie zdań – krótkie ćwiczenia, w których uczniowie mają samodzielnie użyć nowych słów w poprawnym kontekście.

Dodatkowo uczniowie wypełnią krótką ankietę refleksyjną, w której wskażą m. in. które słowa były dla nich najciekawsze, które najtrudniejsze, a które najchętniej wykorzystują w codziennej komunikacji.

Analiza wyników quizu oraz odpowiedzi ankietowych pozwoli ocenić skuteczność wprowadzonych działań, określić stopień wzbogacenia słownictwa uczniów, a także wyciągnąć wnioski do ewentualnej modyfikacji innowacji w kolejnych latach.

Powiązane zdjęcia:

Przejdź do treści