Słówko Tygodnia

I.  
Tytuł
innowacji: 
Słówko tygodnia
II.  
Nazwa
placówki: 
Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 1
im Hugona Kołłątaja w Kazimierzy Wielkiej
III.  
Autor:
Irmina Żarska
IV.  
Osoba
wprowadzająca:
Katarzyna Borycka, Katarzyna Erbel,
Małgorzata Kołton, 
            Małgorzata Nocoń, Anna Paciuch
V.  
Rodzaj
innowacji: 
programowo-metodyczna
VI.  
Zakres
innowacji: 
1.    Adresaci innowacji: uczniowie klas
IV-VIII Samorządowej Szkoły Podstawowej nr 1 im. Hugona Kołłątaja w Kazimierzy
Wielkiej
2.    Zajęcia edukacyjne, które obejmuje
innowacja: obowiązkowe lekcje języka polskiego.
3.    Czas realizacji innowacji:
l data wprowadzenia: 1.09.2025.
l data zakończenia: 26.06.2026.
VII.  
Motywacja
wprowadzenia innowacji:
Innowacja
Słówko tygodnia jest odpowiedzią na
coraz częściej pojawiające się trudności związane z rozumieniem wypowiedzi
czytanych i pisanych oraz brak różnorodności semantycznej komunikatów uczniów.
VIII.  
Założenia
innowacji:
Cele główne:
l  wzbogacanie słownictwa uczniów, 
l  zachęcanie i motywowanie uczniów do
uczenia się zagadnień z zakresu języka polskiego.
Cele
szczegółowe:
l  uatrakcyjnienie lekcji języka
polskiego, 
l  pogłębianie zainteresowania
przedmiotem, 
l  zwiększanie sprawności w zakresie
słuchania i czytania ze zrozumieniem, 
l  rozwijanie aktywności uczniów w
zakresie wykorzystywania trudnych słów,
l  wykorzystywanie przez uczniów nowych
słów w mowie i piśmie.
IX.  
Harmonogram
realizacji innowacji:
| L.P. | Zakres działania | Termin | 
| 1. | Zapoznanie uczniów z tematem i zakresem innowacji. | 2.09.2025 | 
| 2. | Cotygodniowe wprowadzanie „słówka tygodnia” i aktywności z nim związanych (używanie w mowie, piśmie, sprawdzenie znajomości znaczenia): · obligatoryjny, · tudzież, · obiektywny, · bynajmniej, · infantylny, · ambiwalentny, · emanować, · pretensjonalny, · konwersacja, · abstrahować, · pejoratywny, · konkluzja, · alternatywny, · trylogia, · asertywność, · awersja, · enigmatyczny, · melancholia, · rwetes, · konfabulacja, · predylekcja, · meloman, · nostalgia, · spolegliwy, · elokwentny, · indyferentny, · trywialny, · interlokutor, · labilny, · bagatelizować, · dylemat, · indagować, · marazm. | wrzesień 2025 
 
 
 
 
 
 – czerwiec 2026 | 
| 3. | Ewaluacja projektu (ankieta, quiz, sprawozdanie). | czerwiec 2026 | 
X.  
Spodziewane
korzyści z wprowadzenia innowacji:
1.      Oczekiwane efekty dla ucznia:
l wzbogacenie słownictwa, 
l zwiększona motywacja do uczenia się
zagadnień z zakresu języka polskiego, 
l atrakcyjniejsze lekcje języka
polskiego,
l zwiększenie sprawności w zakresie
czytania i słuchania ze zrozumieniem, 
l rozwinięcie aktywności uczniów w
zakresie używania trudnych słów.
2.      Oczekiwane efekty dla szkoły:
l podnoszenie jakości pracy szkoły,
l wzbogacanie oferty edukacyjnej
szkoły, 
l promocja szkoły w środowisku
lokalnym i ogólnopolskim,
l zwiększenie atrakcyjności
prowadzonych lekcji.
XI.  
Ewaluacja
innowacji:
Ewaluacja innowacji „Słówko tygodnia”
zostanie przeprowadzona pod koniec roku szkolnego i będzie miała charakter
podsumowujący. Jej głównym celem będzie sprawdzenie, w jakim stopniu uczniowie
opanowali znaczenie oraz potrafią praktycznie posługiwać się słownictwem
wprowadzonym w ramach innowacji.
Podstawowym narzędziem ewaluacyjnym
będzie quiz językowy, składający się              z kilku części:
l rozpoznawanie definicji – pytania
wielokrotnego wyboru sprawdzające, czy uczniowie potrafią dopasować słowo do
jego znaczenia,
l użycie w kontekście – zadania
polegające na uzupełnianiu zdań właściwym słowem,
l tworzenie zdań – krótkie ćwiczenia,
w których uczniowie mają samodzielnie użyć nowych słów w poprawnym kontekście.
Dodatkowo uczniowie wypełnią krótką ankietę refleksyjną, w której wskażą m.
in. które słowa były dla nich najciekawsze, które najtrudniejsze, a które
najchętniej wykorzystują w codziennej komunikacji.
Analiza wyników quizu oraz
odpowiedzi ankietowych pozwoli ocenić skuteczność wprowadzonych działań,
określić stopień wzbogacenia słownictwa uczniów, a także wyciągnąć wnioski do
ewentualnej modyfikacji innowacji w kolejnych latach.
